Refundacja podatku VAT za dostarczone paliwa gazowe w 2023 i 2024 roku
Centrum Usług Społecznych w Żabiej Woli informuje, że odbiorcy w gospodarstwach domowych, których głównym źródłem ogrzewania jest gaz, mogą ubiegać się o refundację podatku VAT opłaconego od zużytego paliwa gazowego.
Refundacja podatku VAT obowiązuje za okres od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. oraz za okres od 01.01.2024 r. do 30.06.2024 r. Można się o nią ubiegać po otrzymaniu i opłaceniu faktury za paliwo gazowe.
Wniosek składa osoba, która zawarła umowę sprzedaży paliw gazowych lub umowę kompleksową i jest odbiorcą wskazanym w fakturze VAT.
Wynika to z przepisów, art. 18 ustawy z dnia 15 grudnia 2022 r., w myśl którego refundacja podatku VAT przysługuje odbiorcom paliw gazowych w gospodarstwach domowych, o których mowa w art. 62b ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy – Prawo energetyczne.Refundacji podlega VAT od paliw gazowych tj. gaz ziemny wysokometanowy lub zaazotowany, w tym skroplony gaz ziemny oraz propan-butan lub inne rodzaje gazu palnego, dostarczane za pomocą sieci gazowej, a także biogaz rolniczy.
Gospodarstwem domowym jednoosobowym jest osoba fizyczna samotnie zamieszkująca i gospodarująca. Z kolei gospodarstwem wieloosobowym jest osoba fizyczna oraz osoby z nią spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie z nią zamieszkujące i gospodarujące.
UWAGA!
Prawo do refundacji przysługuje pod warunkiem spełnienia przez gospodarstwo domowe kryterium dochodowego wynoszącego:
- 2100 zł dla jednoosobowego gospodarstwa domowego,
- 1500 zł na osobę w przypadku gospodarstwa wieloosobowego.
Dochód weryfikowany jest jednorazowo przy złożeniu pierwszego wniosku.
W przypadku złożenia wniosku o refundację w okresie:
- od 1 stycznia 2023 do 31 lipca 2023 – uwzględnia się średni miesięczny dochód gospodarstwa domowego osiągnięty w 2021 roku;
- od 1 sierpnia 2023 do 31 lipca 2024 – uwzględnia się średni miesięczny dochód gospodarstwa domowego osiągnięty w 2022 roku;
- od 1 sierpnia 2024 r. uwzględnia się średni miesięczny dochód gospodarstwa domowego osiągnięty w 2023 roku;
Korzystanie z gazu do ogrzewania domu czy mieszkania musi potwierdzić wpis do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. Wpis powinien być dokonany do 21 grudnia 2022 r. lub po tym dniu w przypadku głównego źródła ogrzewania wpisanego lub zgłoszonego po raz pierwszy do CEEB.
Przyznanie refundacji podatku VAT nie wymaga wydania decyzji. Informacja o przyznaniu świadczenia jest przekazywana na adres e-mail wskazany we wniosku.
Odmowa przyznania refundacji podatku VAT, uchylenie lub zmiana wysokości refundacji podatku VAT oraz rozstrzygnięcie w sprawie nienależnie pobranej refundacji podatku VAT wymagają wydania decyzji.
Terminy składania wniosków:
Wniosek o refundację podatku VAT należy złożyć nie później niż do dnia 30 września 2024 r., lub w terminie 30 dni od dnia otrzymania faktury dokumentującej dostarczenie paliw gazowych.
Do wniosku o refundację podatku VAT należy załączyć:
- fakturę dokumentującą dostarczenie paliw gazowych do tego odbiorcy przez przedsiębiorstwo energetyczne;
- dowód uiszczenia zapłaty za tę fakturę;
- dokumenty potwierdzające dochód wszystkich członków gospodarstwa domowego.
Wniosek składa się na piśmie:
- · za pomocą środków komunikacji elektronicznej
Złożenie wniosku za pomocą środków komunikacji elektronicznej możliwe jest poprzez wysyłkę pisma ogólnego na skrzynkę ePuap właściwego urzędu, gdzie załącznikiem będzie podpisany elektronicznie plik zawierający wypełniony wniosek o refundację podatku VAT:
Podpisanie pliku za pomocą profilu zaufanego możliwe jest poprzez stronę: https://www.gov.pl/web/gov/podpisz-dokument-elektronicznie-wykorzystaj-podpis-zaufany/.
Wysłanie pisma ogólnego na skrzynkę ePuap właściwego urzędu możliwe jest poprzez stronę: https://www.gov.pl/web/gov/wyslij-pismo-ogolne.
- · przy użyciu aplikacji mObywatel
Pobranie aplikacji mObywatel jest możliwe poprzez stronę:
https://www.gov.pl/web/mobywatel-w-aplikacji/pobierz-aplikacje1
Aby złożyć wniosek, należy wybrać opcję Złóż wniosek, a następnie wybrać właściwy wniosek.
Wnioski w wersji papierowej będzie można składać w siedzibie Centrum Usług Społecznych w Żabiej Woli, ul. Główna 5, 96-321 Żabia Wola w godzinach pracy Centrum.
Więcej informacji można uzyskać w Centrum Usług Społecznych w Żabiej Woli, ul. Główna 5 lub pod nr +48 46 857 82 88.
Poniżej znajduje się wzór wniosku wraz z klauzulą RODO:
Metryka
- opublikował: Agnieszka Czajordata publikacji: 2023-01-30 15:05
- zmodyfikował: Agnieszka Czajorostatnia modyfikacja: 2024-05-27 11:35
Rejestr zmian
- zmieniono 2024-05-27 11:35 przez Agnieszka Czajor
Rejestr zmian
- zmieniono 2024-05-27 11:53 przez Agnieszka Czajor
- zmieniono 2024-05-27 11:54 przez Agnieszka Czajor
Metryka
- opublikował: Agnieszka Czajordata publikacji: 2023-01-30 15:25